Ga naar de inhoud

Maandthema april: Hoop voor de wereld

Inleiding:

We staan aan het begin van een heel bijzondere maand. We vieren ons jubileum; dat de Baptistengemeente 40 jaar bestaat en dat is reden voor een feest! Ook kijken we terug op een prachtige maand, waarin er weer mensen zijn toegetreden en 19 jongeren zijn gedoopt, waar we met elkaar een geweldige generatiedienst mochten beleven en natuurlijk het feest aller tijden weer mochten vieren met elkaar, daar waar het allemaal om draait:  Jezus’ sterven en opstanding!

Centrale Bijbelteksten:

Mattheus 5:13-16
Psalm 67:4-8

Extra bijbelteksten:

2 Timotheüs 2
Efeze 5:13-17
Hebreeën 12:1-2

Over Hoop gesproken! 

Het thema van de generatiedienst, van Xpeditie on Tour, had als thema: ‘OverHoop’ en het thema van deze maand is: ‘Hoop voor de wereld’. Vorige maand eindigde met Pasen – maar daar eindigt het niet – met Jezus als Hoop voor de volken, gaan we daar nu mee verder. Jezus is onze Hoop, maar wij zijn ook de hoop voor de volken. Niet dat het aan ons ligt, dat wij hoop zijn, maar wij hebben wel die Hoop en zekerheid te bieden, want wij kennen Jezus en als Hij in ons leeft en door ons heen mag werken, hebben wij een belangrijke roeping, zoals Jaap zei in het filmpje van deze maand. Wij hebben een taak, een missie, een roeping. Wij mogen de boodschap van Hoop doorgeven. Wij zijn gezegend om tot zegen te zijn!

Vragen

  • Hoe zie jij die roeping voor je?
    • Hoe deel jij die Hoop met anderen? 
  • Voel jij je gezegend om tot zegen te zijn? 
  • Zie jij uit naar de wederkomst?
    • Wat betekent dat voor jouw houding? Wat straal jij uit?
    • Heb je daardoor een afwachtende houding: ‘na mij de zondvloed’ zegt men weleens.
    • Vind je wat er gebeurt in de wereld zo aangrijpend, dat je de moed laat zakken, de hoop weleens verliest? “Dit moet gebeuren, we kunnen er toch niets aan doen…”.
    • Of ben je juist onwijs fanatiek en wil je dat niemand verloren gaat en schreeuw je het van de daken? 
    • Waar pas jij het beste bij? Ergens in het midden zitten is een veilig antwoord, maar is dat ook de beste houding? Er wordt weleens gezegd, ‘dat je kan evangeliseren, desnoods met woorden’, maar is dat wat onze roeping is op dit moment?
    • Persoonlijk denk ik dat we nu in een tijd zijn gekomen waar christenen moedig moeten zijn en de spreekwoordelijke ‘schop onder de kont’ mogen krijgen. Hoe denk(en) jij/jullie daarover?

Terwijl ik dit schrijf hoor ik op de achtergrond een lied over 2 Timotheüs 2. Lees heel het hoofdstuk maar eens na, anders moet ik alles citeren 🙂 Wat ik er wel even uit wil lichten zijn de verzen 14-16: Blijf de gelovigen voorhouden en roep hen ten overstaan van God dringend op om niet te redetwisten. Dat heeft geen enkel nut en leidt er alleen maar toe dat de toehoorders ten onder gaan. Zorg dat je je niet voor je werk hoeft te schamen en verkondig regelrecht de waarheid. Luister niet naar zinloos gezwets, want het voert steeds verder van God weg. 

En Efeze 5:13-17 zegt: Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er: ‘Ontwaak uit uw slaap, sta op uit de dood, en Christus zal over u stralen.’ Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen, maar als verstandige mensen. Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.

Het is tijd dat we wakker geschud worden! We zijn verstrikt geraakt in de zonde van de wereld en dat moeten we van ons af gaan gooien en de wedstrijd lopen die voor ons ligt.

Hebreeën 12:1-2 zegt: Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds meer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt. Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor Hem in het verschiet lag, liet Hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.

  • Ben jij wakker? Vraag je dagelijks om de Geest van onderscheidingsvermogen en wijsheid? Vraag je om Zijn leiding, zodat je je blik op Jezus gericht houdt, wat de omstandigheden ook zijn, denkend aan de vreugde die voor ons ligt?
  • Gebruik jij je dagen goed, levend in deze slechte tijd? Ben jij verstandig en probeer je te begrijpen wat God wil? Hoe doe je dat?

Wij zijn het zout van de aarde en het licht voor de wereld, zoals Mattheüs 5 zegt. Als je het nog niet gelezen hebt, kun je dat nu samen doen: Matt. 5:13-16 

  • Ben jij (nog steeds) het zout van de aarde of heb je je smaak verloren? 
  • Ben jij het licht in deze wereld of heb je je te lang verborgen gehouden? Nu is het de tijd om die stad boven op de berg te zijn, om onder de korenmaat uit te komen.
    • Durf je dat? Ben je bereid en beschikbaar om met God de uitdaging aan te gaan en net als David te zeggen: ‘Met mijn God spring ik over een muur en ren ik af op een legerbende.’?

Zegen!

Rosanna van Delft