Ga naar de inhoud

Pastoraat is een woord dat afgeleid is van het woord ‘pastor’ en betekent ‘herder’. De Bijbel laat ons teksten zien, waarin over de herderlijke zorg van God en Jezus wordt gesproken, bijvoorbeeld in psalm 23. Naast ‘herder’ kom je ook andere woorden tegen die belangrijk zijn voor pastoraat. Zoals het woord ‘elkaar’ in Johannes 13:34-35: “Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.” Of in 1 Petrus 4:10: “Ieder die gaven heeft gekregen. Gebruik die om te dienen, want zo geeft u de rijkdom van Gods genade aan elkaar door.” 

Zorg dragen voor elkaar

Het kan zijn dat pastoraat gezien wordt als iets zwaars, iets gewichtigs, iets dat alleen door voorgangers of pastors kan worden gedaan. Maar de Bijbel leert ons juist dat het een opdracht is die aan alle mensen is gegeven, om in navolging van God en Jezus “ herders” voor elkaar te zijn. Pastoraat heeft dus als doel, om om te zien naar elkaar en zorg te dragen voor elkaar. Dat kan bijvoorbeeld door een luisterend oor te zijn, te mogen bidden, hulp te bieden in omstandigheden die benauwend of uitzichtloos kunnen zijn en waar nodig een tijdje ‘mee te lopen’ ter ondersteuning. 

Geheimhouding

Wij als pastoraal team zijn geen groep professionals, die alle kennis in huis hebben, maar we zijn bereid om in liefde klaar te staan voor u en voor jou (van jong tot oud), Wij doen dit in navolging van Jezus en uit liefde voor God. Het is goed om te weten dat alles onder de geheimhoudingsplicht valt en dus niet naar buiten zal komen. 

Contact

Wij hopen er voor jullie te mogen zijn. Dus mocht er behoefte zijn aan een gesprek, een gebed of een steuntje in de rug, schroom dan niet om over de drempel heen te stappen en contact met ons op te nemen, zodat je het even niet alleen hoeft te doen en je je gehoord mag weten.[email protected]

Ons team

Hanneke Zandbergen

Clusterhoofd Zorg

Chris de Best

Pastoraal medewerker

Chris Koning

Pastoraal medewerker

Greet Koning

Pastoraal medewerker

Lennie van Rooijen

Pastoraal medewerker

Magda Guyt

Pastoraal medewerker

Ruth Hoogerdijk

Pastoraal medewerker

Joanne Klinkenberg

Pastoraal medewerker

Hanneke Zandbergen

Clusterhoofd Zorg